MILJÖFÖRETAG HELSINKI

KOMMUNALT VALPROGRAM

Låt oss rädda Helsingfors närliggande natur- och kulturmiljöer!

Helsingfors stadsstruktur inkluderar den lokala naturen som är kär för invånarna, naturområden av nationellt värde samt stora kulturella miljöer. Vår älskade hemstad måste utvecklas hållbart och med miljön i åtanke. Gör Helsingfors till en pionjär inom stadsutveckling. En stad där natur och ekologi är en viktig del av stadens identitet och struktur.

Helsingfors utveckling baserad på idén om gränslös tillväxt måste förändras i en mer realistisk riktning och planeringen måste baseras på aktuella och omfattande forskningsdata. Det kräver att man tar en ny typ av tänkande till stadens beslutsfattande.

På den här sidan kan du läsa om Keskiistöliike Helsingfors syn på utvecklingen av stadens olika branscher.

Stadsmiljöindustrin

Helsingfors måste sluta bygga närliggande skogar och parker och skydda kulturhistoriska byggnader och miljöer.

Förberedelserna för den nya huvudplanen måste börja omedelbart

Huvudplanen 2016 har lett till många klagomål och motsägelser i olika delar av Helsingfors, både i förorterna och i stadens centrum. Medveten överdimensionering av konstruktion, användning av tolkbara pixlar i kartor och uttryck för byggrättigheter utan tak var redan allvarliga fel från början. Senare har den mycket troliga permanenta förändringen i arbetslivet som orsakats av distansarbete minskat behovet av kontorslokaler, och det påverkar också Helsingfors befolkningsutveckling. Därför måste huvudplanen ändras väsentligt. Stadens utveckling måste ta hänsyn till den allmänna planen för det gemensamma huvudstadsregionen i Helsingfors, som krävs enligt 46 a § i markanvändnings- och bygglagen. Den nya huvudplanen och strategin för nästa mandatperiod måste baseras på människans och naturens behov.

  • Kulturhistoriska miljöer får inte skadas genom ytterligare konstruktion, eftersom de är en integrerad del av vår nationella identitet.
  • Att förorta förorterna måste göras med försiktighet vid behov, eftersom det samtidigt är lätt att förstöra områdets grönska, komfort och historiska särdrag.
  • Det användbara byggmaterialet bör inte rivas för att få en större byggrätt, eftersom det strider mot ekologiska principer.
  • Stranden bör inte fyllas och byggas, eftersom de är en integrerad del av Helsingfors marina atmosfär och komfort.

Samspelet mellan invånare och planerare måste stärkas

Stranden bör inte fyllas och byggas, eftersom de är en integrerad del av Helsingfors marina atmosfär och komfort.Staden måste ta äkta hänsyn till invånarnas åsikter och samarbetet mellan stadens industrier måste utvecklas.

Vi kräver att Helsingfors strävar efter koldioxidneutralitet till 2030

Det är nödvändigt att ta reda på hur målet om koldioxidneutralitet har uppnåtts i byggverksamheten, och byggnadens klimatpåverkan måste också beaktas rikstäckande.

Naturens mångfald

Helsingfors stad måste för sin del genomföra Finlands mål att stoppa förlusten av biologisk mångfald. Principerna och praxis för skydd och hållbar användning av biologisk mångfald måste integreras i alla stadens aktiviteter. 

  • Förlusten av arter och livsmiljöer måste förhindras genom att bevara största möjliga grönområden och förbättra sammankopplingarna mellan grönområden.
  • I parker och gårdar bör naturliga olika platser och användningen av naturbaserade lösningar ökas. Exempelvis ökar biologisk mångfald genom att ersätta gräsmattor med äng- eller ketovegetation.
  • I skogar och skogsområden bör ledningens huvudmål vara att systematiskt öka mångfalden i enlighet med Lumo-programmet. Vi kräver att åtgärder vidtas i skogsförvaltningen i enlighet med målet.
  • Helsingfors måste föregå med gott exempel och införa huvudmålet för Finlands nationella biologiska mångfaldsstrategi: en bred förändring av driftsmiljön, dvs. ekologisk övergång. På detta sätt kan Helsingfors, som en stadsmiljö, stödja att stoppa förlusten av biologisk mångfald till 2030.
  • Vattenförekomsternas naturvärden måste skyddas. En stor del av Helsingfors storstadsstrand är byggd eller under mänskligt tryck. Ekosystemen har försämrats och den biologiska mångfalden hotas. Målet måste vara rena kustvatten och floder samt mångsidig kust- och skärgårdsnatur. När skärgårdsanläggningens fritidsanvändning ökar måste den biologiska mångfalden skyddas.

Social- och hälsovårdsindustrin

Effekterna av korona har varit påtagliga och har drabbat de specifika grupperna hårdast och belastat vården. Helsingfors måste kunna ta hänsyn till exceptionella omständigheter och särskild uppmärksamhet måste ägnas åt att korrigera effekterna av korona under den kommande perioden.

Helsingfors måste upprätthålla servicenivån och garantera god hälsovård för alla, oavsett inkomstnivå. Social- och hälsovården måste främst organiseras av kommunen. Helsingfors måste vara en stad där Lokala tjänster är riktigt nära. Primärhälsovårdstjänster som hälsocenter samt förebyggande tjänster som rådgivning bör ströas runt staden så att människor har en låg tröskel att söka hjälp. Tjänsterna måste implementeras på ett högkvalitativt sätt och lyssna på invånarna.

Hälsovårdstjänster kan utvecklas genom att investera i förebyggande. Det har studerats för att vara mest effektivt för barn och ungdomar. Att koppla miljö- och naturvärden till social- och hälsovården måste tas på allvar. Det är viktigt att förebygga arbetet med att lyfta fram den lokala miljöns betydelse för socialhälsovården. Kultur spelar också en roll i vården. Kan en läkare ordinera träning eller kultur i Helsingfors för att främja hälsan? Detta är till exempel i Storbritannien och Japan. Säkerställa humana levnadsförhållanden för alla invånare från barn till äldre Priset bör inte vara den enda viktiga faktorn för att ordna tjänster. Tillgången till lämpliga bostäder för äldre och psykiska patienter måste förbättras. Nu är förseningarna månader, till och med år. Hemsjukvård för äldre måste utvecklas på ett innovativt sätt, eftersom resurserna minskas på grund av bristen på vårdgivare, vikten av samhället måste också betonas, till exempel i samhällsboende för människor i olika åldrar. Vårdgivarnas motståndskraft måste också stödjas på alla sätt.

Jobb inom SOTE-sektorn måste vara humana. Det är lättare för en sjuksköterska och en läkare att utföra kvalitets- och effektivt arbete när de känner till sina patienter och deras tillstånd väl. De måste kunna fokusera på det arbete de tränas för. Hälsocenter och rådgivningscentra bör också anställas på ett adekvat sätt. supportpersonal (sekreterare, vårdnadshavare, rengöringsmedel etc.) för att göra verksamheten effektiv och lönsam. Rådgivning och skolhälsovård måste kunna arbeta på ett mångprofessionellt sätt, till exempel med förskoleundervisning, lärare och barnskydd, så att familjer som behöver hjälp kan få hjälp i tid. Fler resurser behövs för rådgivning, barns skydd och utbildning i förskolan och för skolor. Lönenivåerna inom social- och hälsosektorn måste höjas för att ge dem mer kvalificerad arbetskraft. Lönen bör vara i linje med arbetsansvaret. Arbetare måste också rekryteras från utlandet och ansträngningar måste göras för att utbilda invandrare till att bli vårdgivare. Man måste se till att det finns tillräckligt med vårdpersonal så att arbetet kan utföras på ett etiskt hållbart sätt. Helsingfors stad måste vara en bra arbetsgivare och lönen måste kunna klara sig i Helsingfors trots den höga prisnivån. Staden kan också stödja överlevnaden för arbetare i kritiska sektorer med anställningsbostäder tilldelade dem.

I Helsingfors har SOTE-tjänsterna släpar efter eftersom befolkningen har ökat. Du kan dagligen läsa om hur det går dåligt med barn och ungdomar och hur det inte finns tillräckligt med tjänster för äldre och psykiska patienter.

Över hela landet har det varit brist på sjuksköterskor, sjuksköterskor, förskolelärare och socialarbetare i flera år, och utbildningsplatser har inte fyllts på grund av låga löner och dåliga arbetsförhållanden i sektorerna. Helsingfors har också varit en arrogant arbetsgivare i årtionden, det vill säga tanken har varit att alla vill arbeta i Helsingfors, det finns ingen anledning att lockas. Många yrken har betalat och betalas mindre i Helsingfors än angränsande kommuner: t.ex. läkare, socialarbetare, psykologer, sjuksköterskor och brandmän. Arbetet här är dock tyngre än i provinserna eftersom arbetsbelastningen är större och arbetsuppgifterna mer utmanande (storstadsfenomen). Hundratals permanenta jobb inom SOTE-sektorn är öppna i Helsingfors, men många är för närvarande öppna andra platser i Finland.

Helsingfors stad har blivit medveten om problemet och City Personnel Report 2019 identifierar följande sätt att säkra arbetskraften inom sektorerna: utveckla lönens konkurrenskraft, flexibel arbetstid och bostäder, värdera arbetskunskaper kontra formella kvalifikationer. Dessa medel är emellertid helt otillräckliga och hjälplös sent, åtminstone har medlen ännu inte materialiserats på något sätt. Lönerna har inte stigit och hyrorna för personalbostäder har fortsatt att öka. Till exempel saknar nästan 50% av sommarboarna i Helsingfors hemvård i början av maj.

Nu, strax före valet, har vi läst i pressen hur man kan öka mentalvården i Helsingfors: till exempel kommer Helsingfors stad att inrätta en ny barnpsykiatrisk enhet i samband med familjecentra och lägga till Mieppi-poäng (HS 21.4. 2021) och införa behandlingsgarantin (HS 6.5.2021). Ingenting skrivs om var man kan få anställda för dessa tjänster. Ledande psykiatriska experter i Åbo-regionen skrev en publikavdelningsartikel om hur psykoterapi försöker kompensera för bristen på resurser inom psykiatrisk öppenvård och hur alldeles för lite investeringar har gjorts i psykiatrin under ett dussin år (Satakunnan Kansa 1.5.2021 ). I Helsingfors är situationen densamma, om inte värre.

I åratal har den största bristen i Helsingfors stads servicesystem varit bristen på servicebostäder i förhållande till de behövande. I flera år måste äldre och psykiska hälsopatienter ställa sig i kö för ett servicebostad på en plats som inte är lämplig för dem: hemma, på sjukhus eller i tillfälligt boende. Med andra ord har en person fått ett SAS-förslag (undersökning, bedömning, placering) och har vid den tidpunkten identifierats som behov av bostad, men i själva verket kommer han eller hon att vara i linje och bara kunna få en tjänst boende på ett par år. Före detta kommer han att få stöd hemma på alla sätt om han har ett hem och kan vara där. THL har redan sagt 2019 att ju mer exakt mängden institutionell vård i kommunen är, desto bättre kommer de anställda att klara av både institutionell vård och hemvård. I en så allvarlig brist på arbetskraft bör många typer av servicebostäder läggas till snabbt. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med skicklig personal för hemvård.

Utbildningsindustrin

Kvaliteten på grundutbildningen får inte sänkas och lokala skolors aktiviteter får inte minskas. Lärarnas arbetsbelastning måste hållas rimlig och motståndskraften och arbetshälsan måste övervägas. Tillräckliga resurser måste läggas till utbildning för specialbehov och fördelar och nackdelar med inkludering måste hanteras genom en objektiv undersökning. I princip måste skolmobbning lösas på nytt och på plats. Flerspråkighet och mångkulturalism måste beaktas bättre. Vi har inte råd att utesluta någon från samhället. Förskoleundervisningsenheter och gruppstorlekar bör vara tillräckligt små och daghem bör implementeras som lokala tjänster. Miljön måste vara nära kopplad till utbildning och klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald kan tas fram på ett lösningsorienterat sätt med hänsyn till alla aspekter av hållbar utveckling. Att spara gröna utrymmen nära skolan och dagis är viktigt så att undervisning och utomhusaktiviteter kan utföras på olika sätt i närområdet. Anbud för bygg-, matsal- och IT-aktiviteter relaterade till utbildning och utbildning ska organiseras så att kostnader och besparingar beräknas realistiskt och över en tillräckligt lång tidsperiod. Vinnarna av tävlingarna måste erbjuda sina tjänster på ett ansvarsfullt sätt och säkerställa den etiska behandlingen av anställda och kvaliteten på arbetet.   

Kultur- och fritidsindustrin

Helsingfors är Finlands huvudstad och därmed också kulturhuvudstaden. Följ våra kulturella värderingar och fortsätt att investera i kultur. Under koronatiden glömdes kulturarbetare. Vi kan inte acceptera detta. Sektorn, som är grunden för ett civiliserat samhälle, får inte skäras. Kultur och konst tillhör alla, oavsett inkomstnivå, ålder, bostadsort. Helsingfors måste också organisera kulturella tjänster multikulturellt och med språkliga minoriteter i åtanke. Tillgänglighet måste beaktas i kultur- och fritidstjänster. Lokala tjänster inkluderar

  • Offentlig konst
  • Bibliotek
  • Möjlighet till oberoende träning
  • Bokningsbara träningsanläggningar, såsom gym
  • Samlings- och hobbyanläggningar för unga människor

Staden måste garantera lika möjligheter för fysisk aktivitet och sport och upprätthålla ett nätverk av tjänster som når alla stadens invånare. Tillräckliga lågtröskelövningsmöjligheter måste tillhandahållas. Sport måste vara mer än bara en tävlingssport. Juniorövning måste också vara möjlig för de fattiga.